Varning för snusbluff i sociala medier

NyheterTagged

Snusbolaget har uppmärksammat en ny snusbluff på Facebook och varnar nu sina följare.

Bedrägerierna upptäcktes för första gången för ungefär ett halvår sedan och dök upp igen under februari. Genom att låtsas tillhöra företag som Swedish Match arrangerar bedragarna fejkade tävlingar. Där påstår de att användare vunnit en årsförbrukning av snus.

Dessutom vill bedragarna att användarna ska kommentera och dela deras inlägg. Detta för att bluffen ska spridas vidare till så många som möjligt.

Alla som interagerat med tävlingsinlägget får sedan ett meddelande i Facebooks chattapplikation Messenger. Här står det att de vunnit men att de behöver betala för frakten. Om man betalar för frakten godkänner man samtidigt ett abonnemang för 800 kronor per månad.

– För att få Konsumentverket att börja agera mot bluffmakarna behövs en anmälan från någon som drabbats eller sett bedrägeriet, där kan alla hjälpa till, säger Markus Lindblad, kommunikationschef på Snusbolaget.

Snusbolaget uppmanar alla som stöter på dessa bedrägeriförsök att anmäla inläggen.

Genom att klicka på de tre prickarna överst i inlägget kan man först göra Facebook uppmärksamma på att det rör sig om ett bedrägeri.

Sen bör man även skicka en skärmdump på inlägget till Konsumentverket för att de ska kunna göra något åt ärendet.

– Vi på Snusbolaget uppmanar samtliga snusare att tillsammans med oss en gång för alla att rensa nätet från bluffmakare, säger Markus Lindblad.