Ettan och Porter – julbordets äldsta varumärken
Julbordet skiljer sig från de flesta andra måltider under året. Ja, det skiljer sig också från det mer traditionella smörgårdsbordet, som idag har en svagare ställning. Familjer och släkter firar jul på olika sätt, men det vanligaste är ändå ett brett utbud av kallt, varmt, sött och dryck.
Enligt Livsmedelsföretagens årliga julmatsundersökning är julmaten mer fredad än dyra julklappar i ekonomiskt kärva tider. Julskinkan är populäraste rätten, medan Janssons frestelse knappar in. I undersökningen har också svenska folket fått ge sin syn på när det är ok att börja med olika typer av julrelaterade drycker. Även om glöggen är den dryck man ”får” börja dricka tidigast, så är julmusten den mest populära.
En annan dryck som hos många förknippas med jul är förstås mumma och då behövs det porter för att få till den rätta karaktären. Carnegie Porter är den klassiska varianten, som under lång tid var den enda riktigt mörka ölen på Systembolaget. På hemsidan skriver nuvarande ägare, Carlsberg, att Carnegie Porter är ”Sveriges äldsta aktiva varumärke”, och har funnits sedan 1836. Det är sannerligen en aktningsvärd ålder. Den svenska historien har en del fenomen kopplade till just porter. Under motbokstiden var det till exempel vanligt att porter skrevs ut på recept för att det ansågs stärkande. Av någon anledning blev därför osedvanligt många svenska män märkligt klena så fort julen närmade sig.
Ett stycke snushistoria
Men stämmer det verkligen att Carnegie Porter är Sveriges äldsta varumärke? Den som kan sin snushistoria vet förstås att Jacob Fredrik Ljunglöf redan 1822 skapade Ettan. Men produkten hette då Ljunglöfs No.1, vilket var en kvalitetsskillnad mot No.2. Så även om snuset i folkmun tidigt kom att kallas Ettan, blev inte just det varumärket inregistrerat förrän senare. Därför kan både ölet och snuset sägas vara det äldsta varumärket, lite beroende på hur man definierar frågan. Är då Ettan verkligen äldst? Med samma generösa metod kanske det finns något annat snus som är ännu äldre?
Röda lacket är ett annat snus vars recept skapades under 1700-talet, men registrerades som varumärke först 1850. Så det vore därför inte fel att utse Röda Lacket till Sveriges äldsta konsumentvaruprodukt, även om själva varumärket är av något yngre datum.
Generalsnus lanserades 1866 och Göteborgs Rapé kom 1919, samma år som den svenska snuskonsumtionen nådde sin topp, hittills. Men då hade Sverige ungefär hälften så många invånare som idag, så konsumtionen per capita var alltså dubbelt så hög då.
Julen är en tid av gemenskap, avkoppling och gastronomisk njutning. Så även om snuset nog inte passar bra till själva julbordet, är det nog många vuxna som inte bara ser fram emot julmust utan även alkoholdrycker som julöl, glögg, mumma och snaps. Och förstås det lugn som infinner sig när man får krama en lösprilla och glöggfryntligt pusta ut i sin favoritfåtölj.