
Angående Ekots granskning av vilseledande marknadsföring av snusliknande produkter
Det har nyligen framkommit att ett företag marknadsför en snusliknande produkt med olika hälsopåståenden som till exempel ökad fettförbränning och förbättrad hy. Dessa påståenden saknar vetenskapligt stöd och har med rätta fått skarp kritik från experter.
Svenska Snustillverkarföreningen distanserar sig från dessa marknadsföringsmetoder och betonar att sådana oseriösa uttalanden skadar förtroendet för den etablerade branschen.
Produkten som granskas i inslaget är inte snus, då den inte innehåller tobak. Det är enligt gällande lagstiftning strikt förbjudet att göra hälsopåståenden för snus och nikotinprodukter som inte är läkemedelsklassade, och det blir därför särskilt problematiskt när olika kategorier sammanblandas.
Genom att använda ogrundade hälsopåståenden riskerar tillverkaren att vilseleda konsumenterna, vilket underminerar förtroendet för hela den seriösa marknaden.
Det finns inga vetenskapliga belägg för att en produkt placerad under läppen skulle bidra till viktminskning eller förbättrad hud.
Både traditionellt snus och tobaksfria nikotinpåsar är reglerade, både beträffande hur de får tillverkas, säljas och marknadsföras. Det är viktigt att tillverkarna efterlever gällande regelverk, både med hänsyn till konsumenterna och lagstiftaren.
Patrik Strömer, Generalsekreterare för Svenska Snustillverkarföreningen, kommenterar:
”Det finns inga vetenskapliga belägg för att en produkt placerad under läppen skulle bidra till viktminskning eller förbättrad hud. Vi tar starkt avstånd från de påståenden som görs och menar att de vilseleder konsumenter på ett sätt som skadar hela branschens trovärdighet.”
”Snuskategorin är strikt reglerad och seriösa aktörer på marknaden följer dessa regler noggrant. När ett företag använder vilseledande marknadsföring och uppenbart felaktiga hälsopåståenden riskerar det att dra med sig hela branschen i en debatt där vi egentligen inte hör hemma. Det är djupt beklagligt.”
Svenska Snustillverkarföreningen vill se en tydligare distinktion mellan seriösa snusprodukter och andra konsumentprodukter som marknadsförs på ett vilseledandesätt. Vi uppmanar också till en ansvarsfull marknadsföring som grundas i fakta samt respekterar gällande lagstiftning. Detta för att skydda både konsumenter och branschens trovärdighet.
Med vänliga hälsningar,
Patrik Strömer