Snusets historia
Nedan får man en kort överblick av snusets historia genom åren. I Europa har människor snusat sen 1700-talet. År 1919 slog snusförsäljningen rekord i Sverige, då konsumerades hela 7 000 ton. Idag använder en miljon svenskar snus. Läs mer och lär dig mer om snusets historia.
1490-talet: Columbus når Amerika och blir introducerad för tobak
Snusets historia sträcker sig mer än 500 år tillbaka i tiden ända till Christofer Columbus dagar. Under Columbus seglats västerut i slutet på 1400-talet möter besättningen indianer som introducerade dem för tobak och även föregångaren till snuset. Sjömän började sedermera att importera denna tobaksplanta till Europa, i Portugal började läkare i mitten på 1500-talet att använda tobak i rent medicinska syften.
1700-talet: Luktsnuset kommer till franska hovet via franske ambassadören Jean Nicot
En fransk ambassadör vid namn Jean Nicot har haft stor betydelse för snusets spridning, bland annat döpte Carl von Linné tobaksväxten efter honom, Nicotiana tabacum. När den franska drottningen Katarina de Medici plågades av kronisk huvudvärk gav Jean Nicot henne rådet att smula sönder tobaksblad och dra upp pulvret i näsan. Drottningen lär ha följt ordinationen och huvudvärken försvann. Mirakelkuren gjorde snabbt snuset populärt i franska hovkretsar.
1750-talet: Tobak börjar odlas i Sverige
Odlingar med tobaksplantor kunde beskådas ibland annat Skåne, Gränna och Alingsås, där potatisens fader Jonas Alströmer startade tobaksodling i stor skala. I mitten av 1700-talet odlades tobak i ett 70-tal svenska städer från norr till söder. Det franska hovet och Paris var en stor förebild för hoven runtom i Europa och snart var luktsnuset ett måste bland adelns damer och herrar. Att inte ha en snusdosa i fickan var på 1700-talet ovanligt i Sverige.
1800-talet: Snuset hamnar under var mans läpp i Sverige
Efter franska revolutionen blev luktsnuset omodernt och i början av 1800-talet övergick svenskarna till att lägga in en prilla under läppen. Många bönder som hade egen tobaksodling gjorde sitt eget snus. Snuset låg under var mans läpp och flera lokalproducenter tog fram sina egna varianter av det fuktiga snuset. Ljunglöfs Ettan var en klassiker som producerades i fabriken i Stockholm, ett tag var den Europas ledande snusfabrik.
1800-talet: Jacob Fredrik Ljunglöf grundar Ljunglöfs och lanserar 1:an
Praktiskt taget alla svenska snusfabrikanter på 1800-talet hade i sitt sortiment snus med kvalitetsbeteckningarna No: 1, No: 2 och No: 3. Jacob Fredrik Ljunglöf lanserade emellertid sin 1:a som eget märke och var den första som lyckades lansera en rikstäckande kvalitetsprodukt. Ljunglöfs Ettan blev ett begrepp. I dag är det fortfarande ett av Sveriges största märken och svarar för ungefär en femtedel av all snusförsäljning i Sverige.
1900-talet: Svenska snusandet når Amerika via svenska immigranter
Då drygt en miljon svenskar emigrerade över Atlanten från 1846 fram till 1930 förde de med sig svenska seder och bruk, däribland traditionen att snusa. Snusandet var så vanligt att huvudgatan i de svenskamerikanska stadsdelarna kallades snusboulevarden av amerikanerna. Snuset blev ett av svenskarnas identitetsmärken.
1900-talet: AB Svenska Tobaksmonopolet grundas
I början av 1900-talet inleddes det svenska tobaksmonopolet då staten behövde dryga ut kassan för att stärka försvaret och till den första pensionsreformen. Det utövades av AB Svenska Tobaksmonopolet (som upplöstes på 1960-talet).
1919: 7 000 ton snus säljs i Sverige
Snusandet ökade i snabb takt och nådde en rekordnivå 1919 då drygt 7 000 ton snus såldes. Sverige hade då en befolkning på sex miljoner människor, vilket innebar en årskonsumtion på 1,2 kilo per person.Under de följande åren minskade snusets popularitet till förmån för andra tobaksprodukter. Framförallt blev de amerikanska cigaretterna allt mer populära efter andra världskriget.
1970-talet: Första portionssnuset börjar säljas i Sverige
Snuset började bli mer populärt igen i slutet av 1960-talet när hälsoriskerna i samband med cigarrettrökning uppmärksammades i flera rapporter. Under 1970-talet introducerades det första portionssnuset, ett viktigt steg för snuset att nå en bredare publik. Sedan dess har kurvan pekat uppåt.
2010-talet: 200 miljoner dosor sålda till drygt en miljon snusare i Sverige
År 2011 såldes drygt 200 miljoner dosor snus till drygt en miljon snusare i Sverige, varav drygt hälften är före detta rökare.